ImpactU Versión 3.11.2 Última actualización: Interfaz de Usuario: 16/10/2025 Base de Datos: 29/08/2025 Hecho en Colombia
Evolución Del Concepto De Innovación Y Sus Implicaciones En El Sector Hotelero: Revisión De La Literatura [Evolution of the Concept Innovation and Its Implications Within the Hotel Sector: A Literature Review]
ABSTRACT The concept of economic development has been linked to the change in terms of improving processes and products, which result in a positive impact on the results. Somewhat, it’s a way of thinking about innovation. Although this concept is born and evolves mainly for the manufacturing sector, has come to be applied to services, where hotels are an important group. In these, it is important to prioritize the particularities of their activities for the purpose of considering the management of innovation. The studies reviewed here emphasize the role of human capital, business environment, the effect of the size of the hotel, customer orientation, among others. We conclude in them also there is a greater emphasis on incremental innovation (improvement in services and processes) that radical innovation (creating new services), as well as the acquisition of external technology to innovate above internal creation of innovation processes, reflected in the low investment in research and development -R & D-. Notes: Downloadable document is in Spanish. RESUMEN El concepto de desarrollo economico ha estado ligado al cambio en cuanto a mejora de los procesos y productos, que se traduzcan en un impacto positivo de los resultados. En cierta forma, es una manera de concebir la innovacion. A pesar de que este concepto nace y evoluciona principalmente para el sector manufacturero, ha llegado a ser aplicado a los servicios, donde los hoteles forman un grupo importante. En estos, priman las particularidades de sus actividades para efectos de considerar la gestion de la innovacion. Los estudios aqui analizados hacen enfasis en el papel del capital humano, el ambiente empresarial, el efecto del tamano del hotel, la orientacion al cliente, entre otros aspectos. Se concluye en ellos tambien un mayor enfasis en la innovacion incremental (mejora en los servicios y procesos existentes) que en la innovacion radical (la creacion de nuevos servicios), asi como en la adquisicion de tecnologia externa para innovar, por encima de la creacion interna de procesos de innovacion, reflejado en la baja inversion en Investigacion y Desarrollo (I D).