espanolMedellin: territorio STEM+H arises as an educational proposal for the public schools of Medellin, Colombia, which seeks to improve STEM practices in the city through an alliance between university, company, state, which together with administrators and teachers promote the development of curricular integration of STEM disciplines. Under the qualitative method, this article analyzes 201 interviews applied to teachers and directors of 72 public schools in the city of Medellin to identify the state of the development of STEM + H experiences through the technique of content analysis frequency. The results suggest that there is great interest on the part of teachers in the implementation of these experiences. There is evidence of a great contribution from institu tions such as Parque Explora and MOVA in the elaboration of extracurricular projects and the media tecnica programs offered by SENA. However, the curricular integration of experiences in schools requires greater leadership by administrators, while experiences require improvements in relation to moments of immersion and teacher training that evidences the approaches of an education with a focus STEM + H. espanolMedellin: territorio STEM+H surge como una propuesta educativa para las escuelas publicas de Medellin, Colombia, que busca el mejoramiento de las practicas STEM en la ciudad a traves de una alianza entre universidad, empresa, estado, que junto con directivos y docentes fomenten el desarrollo de la integracion curricular de disciplinas STEM. Bajo el metodo cualitativo, el presente articulo analiza 201 entrevistas aplicadas a docentes y directivos de 72 Instituciones Educativas de la ciudad de Medellin para identificar el estado en el que se encuentra el desarrollo de experiencias STEM+H a traves de la tecnica del analisis de contenido frecuencial. Los resultados sugieren que hay gran interes por parte de los docentes en la implementacion de estas experiencias. Se evidencia un gran aporte de instituciones como el Parque Explora y MOVA en la elaboracion de proyectos extracurriculares y los programas de media tecnica ofertados por el SENA. No obstante, la integracion curricular de las experiencias en las escuelas requiere de un mayor liderazgo por parte de directivos, en tanto las experiencias precisan de mejoramientos en relacion con los momentos de inmersion y la formacion docente que evidencie los planteamientos de una educacion con enfoque STEM+H.
Tópico:
Educational Research and Science Teaching
Citaciones:
0
Citaciones por año:
No hay datos de citaciones disponibles
Altmétricas:
No hay DOI disponible para mostrar altmétricas
Información de la Fuente:
FuenteDOAJ (DOAJ: Directory of Open Access Journals)