Abstract:
Evidence from multiple disciplines suggests there is a strong association between poverty and child development, mediated by worry and stress. Nevertheless, it is yet unclear why some children worry more about their family economic situation while others do not. In this paper, we analyze ecological predictors of worrying for family money in childhood. For this purpose, we use the second wave of the International Survey of Children’s Well-being (ISCWeB), in which children from 16 developed and developing countries stated whether they worry about their family money. The dataset also contains rich information about individual characteristics, such as age and gender, and contextual factors, such as home and family life, neighborhood quality, school life, and peers relationship. Using descriptive analysis and ordered probit models, we find that family relationship quality, school climate, and peer involvement are the main predictors of perceiving scarcity in childhood, even after controlling for other individual characteristics and heterogeneity across countries. Yet, other individual and contextual factors (e.g., school satisfaction and neighborhood quality) are also significant predictors. Based on the results, we discuss research and policy implications aimed at formulating precise strategies to reduce the adverse consequences of poverty and worrying for having too little in childhood. ***** La evidencia de mAoltiples disciplinas sugiere que existe una fuerte asociaciA³n entre pobreza y desarrollo en la niA±ez, mediada por estrA©s y preocupaciones. No obstante, aAon no es claro por quA© unos niA±os se preocupan mAis por los recursos de sus familias mientras otros no. En este artAculo, analizamos predictores ecolA³gicos de preocuparse por los recursos econA³micos de la familia en la niA±ez. Para esto, utilizamos la segunda fase de la International Survey of Children’s Well-being (ISCWeB), en la cual niA±os de 16 paAses desarrollados y en desarrollo reportan si se preocupan por los recursos econA³micos de sus familias. La base de datos tambiA©n cuenta con extensa informaciA³n sobre caracterAsticas individuales, como edad y sexo, y factores contextuales, como la vida familiar y en el hogar de los niA±os, la calidad del barrio donde viven, su vida en el colegio y su relaciA³n con pares. Utilizando un anAilisis descriptivo y modelos Probit ordenados, encontramos que la relaciA³n con la familia, el clima escolar y el involucramiento de pares son los principales predictores de percibir escasez de recursos en la niA±ez, incluso al controlar por otras caracterAsticas individuales y por heterogeneidad a travA©s de los paAses. Sin embargo, otros factores individuales y del contexto (e.g., satisfacciA³n con el colegio y la calidad del barrio) tambiA©n son predictores significativos. Con base en los resultados, discutimos implicaciones de investigaciA³n y de polAtica enfocadas en formular estrategias puntuales para reducir las consecuencias adversas de la pobreza y de preocuparse por tener muy poco en la niA±ez.
Tópico:
Psychological Well-being and Life Satisfaction