ImpactU Versión 3.11.2 Última actualización: Interfaz de Usuario: 16/10/2025 Base de Datos: 29/08/2025 Hecho en Colombia
Inversión En Intangibles Y Estrategia Competitiva: Una Extensión Del Modelo De Cournot (Investment in Intangibles and Competitive Strategy: An Extension of the Cournot Model)
Spanish Abstract: En la creciente literatura sobre capital intangible hay un consenso relativo sobre su papel: las firmas dedican recursos a producirlo para obtener ventajas competitivas. Este articulo presenta un modelo en el que las firmas compiten a la Cournot, el cual explora los incentivos de las firmas para aumentar el nivel de capital intangible y muestra que si una firma es suficientemente productiva en la creacion de capital intangible puede obtener mayores beneficios que sus competidores y poder de mercado aun en competencia perfecta. English Abstract: The growing literature on intangible capital shows a relative consensus on the role of firms in terms of investing resources to acquire (purchase or produce) this type of capital because it allows them to obtain a competitive advantage. This paper explores the incentives of In increasing their level of intangible capital using a simple model in which the firms compete a la Cournot. The model shows that the firm can get higher price-cost margins and market share than its rivals even in perfect competition given that the firm is productive enough in the production of intangible capital.