espanolObjective: Describe t he culture care practices of pregnant indigenous women that live in the Zenu reserve located in the savannah of Cordoba, Colombia. Materials and methods: qualitative, ethnographic focus supported by the ideas of Colliere and Leininger. 10 pregnant indigenous women were interviewed, until reaching theoretical saturation. The cultural knowledge and taxonomic analysis allowed to perform a composed analysis in which the following subjects were compared, classified and grouped: Being pregnant for the Zenu women; taking care of themselves during pregnancy: a guarantee for the unborn child; the coldness and its consequences, the midwife as a control and care character of the Zenu woman during pregnancy and birth. Result: The Zenu woman begins prenatal care, as soon as she identifies her pregnancy, through some proper pregnancy characteristics that are accurate for them. Once the pregnancy is identified, a series of care practices begin, including eating well, avoiding heavy duties, caressing the belly with the midwife, bathing early to avoid coldness and avoiding sexual relationships to prevent malformations. Conclusion: The Zenu woman has its own pregnancy care practices and ways of protecting the unborn child, besides trusting the care and attention brought by the midwifes. The nursing care offered to these women must be done based on the transcultural knowledge proposed by Leininger. EnglishObjetivo: Describir las practicas culturales de cuidado de mujeres indigenas gravidas que viven en el resguardo Zenu ubicado en la sabana de Cordoba. Materiales y metodos: Enfoque cualitativo, etnografico sustentado en las ideas de Colliere y Leininger. Fueron entrevistadas 10 gestantes indigenas, hasta alcanzar la saturacion teorica. Los dominios culturales y el analisis taxonomico de ellos permitio realizar un analisis componencial en el cual se contrastaron, clasificaron y agruparon las siguientes categorias tematicas: Estar embarazada para la mujer zenu; cuidarse durante el embarazo: una garantia para la proteccion de su hijo por nacer; la frialdad y sus consecuencias, la comadrona como personaje de control y atencion de la mujer zenu durante el embarazo y el parto. Resultado: La mujer zenu empieza su cuidado, tan pronto identifica su embarazo, mediante unas caracteristicas propias del estado que son fiables para ellas. Una vez es identificado el embarazo, se inician una serie de practicas de cuidado entre las que sobresalen el alimentarse bien, evitar hacer oficios pesados, sobarse la barriga con la comadrona, banarse temprano para evitar la aparicion de la frialdad y evitar tener relaciones sexuales con el fin de prevenir malformaciones en el hijo por nacer. Conclusion: La mujer zenu tiene sus propios modos de cuidar su embarazo y proteger a su hijo por nacer, ademas de confiar en los cuidados y la atencion que le brindan las comadronas. El cuidado de enfermeria que se ofrece a estas mujeres debe hacerse con base al conocimiento de la enfermeria transcultural propuesto por Leininger.