Este articulo presenta parte de los resultados de la investigacion: Caracterizacion de los procesos de comprension y produccion de textos en los estudiantes de la Facultad de Educacion Virtual Distancia de la Corporacion Universitaria Minuto de Dios sede Bello, Colombia, dirigido a caracterizar los procesos de comprension y produccion de textos de los estudiantes en los programas de la referida facultad. La aplicacion del instrumento devela las carencias en los desempenos de comprension de los estudiantes evaluados en los diferentes programas academicos. La investigacion es predominantemente cualitativa desde el enfoque de investigacion accion. En este articulo se presentan los resultados de la prueba de lectura y escritura que se aplico y que dio cuenta de los desempenos de comprension y produccion de textos de los estudiantes adscritos a la Facultad. Los principales hallazgos muestran las necesidades que presentan los estudiantes en el proceso comprension de lectura de diversas tipologias textuales. Palabras clave : Alfabetizacion academica, tipologias textuales, comprension de textos, textos academicos. This article presents part of the research results: Characterization of the processes of understanding and production of texts in students of the Faculty of Virtual Education Distance of the Minute of God University Corporation headquarters Bello, Colombia, aimed at characterizing the processes of understanding and producing texts of students, in the different programs of the Faculty of Virtual and Distance Education. This Research is predominantly qualitative from the action research approach. This article presents the results of the reading and writing test that was applied and that gave account of the comprehension and production performances of the students attached to the Faculty. The application of the instrument reveals the deficiencies existing in the comprehension performances of the students evaluated in the different academic programs of the Faculty of Virtual Distance Education. The main findings show, the needs that students present in the process reading comprehension of various textual typologies. Keywords: Academic literacy, textual typologies, understanding texts, academic texts.