El presente articulo es resultado de la investigacion “Las familias mokana y su participacion sociocultural en el municipio de Tubara”. A partir de un modelo cualitativo-etnografico y la aplicacion de tecnicas como entrevistas semi-estructuradas, observaciones participantes y registros fotograficos, se logro la caracterizacion de la poblacion sujeto de intervencion, evidenciandose el proceso de aculturacion que afronta la parcialidad indigena. De los resultados obtenidos, se concluyo que la etnoeducacion es un mecanismo contundente para el rescate y la consolidacion del legado etnocultural. Asimismo la etnoeducacion esta directamente relacionada con los procesos de participacion ciudadana y el desarrollo socioeconomico de las poblaciones etnicas. Lo anterior dio origen al diseno de la catedra etnoeducativa Morotuawa “Educacion indigena intercultural mokana”. Abstract This article is the result research entitled, “The mokana families and their sociocultural participation in Tubara town” based on the implementation of techniques such as the qualitative-ethnographic model and semi-structured interviews, participant observations and photographic records, was the characterization of the population of intervention, demonstrating the process of acculturation that faces the indigenous bias. From the results, it was concluded thatethnic education is astrong mechanism for the recovery and consolidation of ethnocultural heritage. Also ethnic education is directly related to the processes of citizen participation and socioeconomic developmentof ethnic populations. This gave rise to the design of the chair Morotuawa ethno-educational “Intercultural mokana Indian Education”.
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Indigenous Cultures and Socio-Education
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FuenteDOAJ (DOAJ: Directory of Open Access Journals)