Abstract: This case-study research intends to achieve oral communication skills through conducting activities for librarians to improve their speaking skills in a private bilingual university in Cartagena de Indias, Colombia. The series of techniques implemented to collect data include surveys, multimedia and daily journals. After applying these techniques, data gathering evinced the difficulties librarians could have at the moment of assisting people who requested library services in English. To solve such difficulties, this study aimed to discern how the implementation of free communicative activities could improve the librarians' english speaking skills. Since the aim of this research was to stimulate librarians' ability to communicate in the target language, the implementation of ESP lessons for librarians was proposed as a method to achieve such objective. The latter was based on a learner-centered approach that suited to the needs of that specific context. In that sense, Our ESP lessons were designed to allow librarians to develop strategies to offer library services and guide library users using English as the target language. Keywords: ESP speaking activities, learner-centered approach, free speaking skills Resumen: Esta investigacion consiste en un estudio de caso enfocado en promover las habilidades de comunicacion oral de los bibliotecarios en una universidad privada de Cartagena de Indias, Colombia, a traves de la practica oral libre. Las tecnicas implementadas para la recopilacion de datos fueron encuestas, videos y diarios de campo. Despues de implementar estas tecnicas, se evidencio que los bibliotecarios tenian dificultades para asesorar a los usuarios que solicitaban el servicio de biblioteca en ingles. Dado que el objetivo de esta investigacion era lograr que los bibliotecarios se comunicasen en la lengua meta y pudiesen interactuar con los visitantes, se procedio a la implementacion de actividades comunicativas que pudiesen mejorar sus habilidades de habla en dicha lengua. Para ello, se desarrollaron lecciones con contenido especifico para bibliotecarios, las cuales estaban enfocadas en conversaciones e interacciones reales. Estas lecciones fueron disenadas para dar a los bibliotecarios las herramientas necesarias para ofrecer servicios y guiar a los usuarios utilizando el idioma ingles. Palabras claves: actividades de habla con propositos especificos, enfoque centrado en el estudiante, habilidades comunicativas orales