Abstract: In the last decades, English learning has become the interest of most people in Colombia, especially of students in higher education, who consider this language as a requirement to be a successful professional. Therefore, universities are using different language teaching approaches and methods to provide learners with the necessary English communicative skills. One of these teaching approaches is named Content-Based Instruction (CBI), an approach that combines the learning of a second language and the specific content of the discipline. This paper presents a definition of CBI, the description of CBI models used in higher education, and its implementation in Colombian universities. The information was gathered through several databases and documents from different universities; thus, as a main result, this paper describes how effective the implementation of CBI has been and the models used in different contexts. Keywords: Content Based Instruction, CBI Models, Higher Education. Resumen: En las ultimas decadas, el aprendizaje de ingles se ha convertido en el interes de la mayoria de las personas en Colombia, especialmente de los estudiantes de educacion superior, quienes consideran este idioma como un requisito para ser un profesional exitoso. Por lo tanto, las universidades estan utilizando diferentes enfoques y metodos de ensenanza de idiomas para proporcionar a los estudiantes las habilidades necesarias de comunicacion en ingles. Uno de estos enfoques de ensenanza se denomina Instruccion Basada en Contenido (CBI por su sigla en ingles), un enfoque que combina el aprendizaje de un segundo idioma y el contenido especifico de la disciplina. Este documento presenta una definicion de CBI, la descripcion de los modelos utilizados en la educacion superior y su implementacion en las universidades colombianas. La informacion se recopilo a traves de distintas bases de datos y documentos de diferentes universidades; por lo tanto, como resultado principal, este escrito describe cuan efectiva ha sido la implementacion de CBI y los modelos utilizados en diferentes contextos. Palabras clave: Instruccion Basada en Contenidos (CBI), Modelos de CBI, Educacion superior