La revision bibliografica acerca de la formacion de habilidades en la asignatura Quimica para la Educacion Media demuestra la importancia que tienen estas en el contexto del tratamiento de las representaciones o niveles del pensamiento macroscopico, submicroscopico y simbolico. Lo anterior, posibilita satisfacer las exigencias de la normativa de la educacion colombiana las cuales se proyectan hacia la integracion de componentes, competencias y derechos basicos de aprendizaje. Con la exploracion de la realidad educativa se constato la necesidad de sistematizar la habilidad explicar, tanto de los propios fenomenos quimicos, como de las propiedades de las sustancias, relacionadas con los estandares de competencias a alcanzar en los estudiantes en la asignatura Quimica de la Educacion Media. Palabras clave: Educacion Media, Quimica, formacion de la habilidad explicar, niveles macroscopico, submicroscopico, simbolico. ABSTRACT The bibliographical revision about the formation of abilities in the Chemical subject for the Half Education demonstrates the importance that you/they have these in the context of the treatment of the representations or levels of the thought macroscopic, submicroscopic and symbolic. The above-mentioned, facilitates to satisfy the demands of the normative one of the Colombian education projected toward the integration of components, competitions and basic rights of learning. With the exploration of the educational reality the necessity was verified of systematizing the skill to explain, so much of the own chemical phenomenon, as of the properties of the substances, related with the standards of competitions to reach in the students in the Chemical subject of the Half Education. Keywords: Half education, Chemistry, formation of the skill to explain, levels of the thought macroscopic, submicroscopic, symbolic