Resumen: En el marco de la onto-epistemologia de la Sistemologia Interpretativa investigamos el rol de la educacion latinoamericana en el enriquecimiento del sentido de lo que ocurre. En esta primera parte construimos el Contexto Interpretativo de una cultura en la que el sentido holistico es posible. En un segundo articulo presentaremos la construccion de un Contexto Interpretativo en la que dicho sentido global es imposible. Asi mostraremos que este es el caso de la educacion en America Latina, la cual fracasa en su mision de cultivar el sentido pleno de la existencia individual y colectiva.Palabras clave: Sistemologia interpretativa, historia ontologica, contextos interpretativos, cultura. Abstract:Within the framework of the onto-epistemology of Interpretative Systems, we investigate the role of Latin American education in enriching the meaning of what happens. In this first part we construct the Interpretative Context of a culture in which the holistic sense is possible. In a second article we will present the construction of an Interpretative Context in which such global meaning is impossible. Thus we will show that this is the case of education in Latin America, which fails in its mission to cultivate the full meaning of individual and collective existence.Key words: Interpretive sistemology, ontological history, interpretive context, culture.