Abstract This research paper is part of the funded project on emotional intelligence in the II internal meeting of University of Magdalena (Ref: II CSI-11-2010 -2012). It is a descriptive-correlational and cross-sectional design. Its main objective was to identify the relationship between Perceived Emotional Intelligence (EI), depression and academic performance in Psychology students of Santa Marta (Colombia). The study involved 76 students who applied the Beck depression inventory, the Trait Meta Mood Scale. Academic performance is registered through the academic GPA. The results indicated significant negative relationship between the emotional clarity, emotional repair and levels of depression, as well as non-existence of significant relationship between the skills of EI and the academic performance; however, the latter negatively correlate with the levels of depression. Resumen El presente articulo de investigacion se enmarca en el proyecto sobre inteligencia emocional financiado en la II convocatoria interna del programa Semilleros de la Universidad del Magdalena (Ref: II CSI-11-2010-2012. Es de tipo descriptivo-correlacional y de diseno transversal. Su objetivo principal consistio en identificar la relacion entre la Inteligencia Emocional Percibida (IE), depresion y rendimiento academico en estudiantes de Psicologia de Santa Marta (Colombia). En el estudio participaron 76 estudiantes a los que se aplico el inventario para la depresion de Beck, el Trait Meta Mood Scale. El rendimiento academico se registro a traves de los promedios academicos ponderados. Los resultados indicaron relacion negativa significativa entre la claridad emocional, la reparacion emocional y los niveles de depresion, asi como la no existencia de relacion significativa entre las habilidades de IE y el rendimiento academico; sin embargo, este ultimo si se correlaciona negativamente con los niveles de depresion.
Tópico:
Stress and Burnout Research
Citaciones:
5
Citaciones por año:
Altmétricas:
No hay DOI disponible para mostrar altmétricas
Información de la Fuente:
FuenteDOAJ (DOAJ: Directory of Open Access Journals)