Abstract This review article discusses the important role of the general diagnosis of human development in early childhood education as a means of prevention, early identification of difficulties and starting point for stimulation and intervention activities. It analyzes the characteristics of evolutionary development and emphasizes on aspects of greatest need identified in the stimulation of research, “Features of the general state of development in children under 7 years of the city of Barranquilla”, which was conducted as a study empirical-analytic correlation design. To measure the study variables, we applied the Inventory of Development Battelle to 312 children from different educational institutions in the city of Barranquilla. The results show the need for stimulation and intervention in different areas of development, something of great value when you consider that children who do not meet during this period appropriate evolutionary patterns, may have difficulties later in the acquisition of complex skills. Resumen En este articulo de revision, se aborda el importante papel que juega el diagnostico general del desarrollo humano en la educacion infantil, ya que es un medio de prevencion, identificacion temprana de dificultades y punto de partida para actividades de estimulacion e intervencion. Se analizan las caracteristicas del desarrollo evolutivo y se enfatiza en aspectos de mayor necesidad de la estimulacion identificados en la investigacion: “Caracteristicas del estado general del desarrollo en ninos menores de 7 anos de la ciudad de Barranquilla”, la cual se realizo como un estudio empirico-analitico de diseno correlacional. Para la medicion de las variables del estudio, se aplico el Inventario de Desarrollo Battelle a 312 ninos de diferentes instituciones educativas de la ciudad de Barranquilla. Los resultados muestran la necesidad de estimulacion e intervencion en diferentes areas del desarrollo, aspecto de sumo valor si se considera que los ninos que no alcanzan durante este periodo patrones evolutivos adecuados, pueden presentar mas adelante dificultades en la adquisicion de habilidades complejas.