ImpactU Versión 3.11.2 Última actualización: Interfaz de Usuario: 16/10/2025 Base de Datos: 29/08/2025 Hecho en Colombia
Fostering Intercultural Communicative Competence Through Reading Authentic Literary Texts in an Advanced Colombian EFL Classroom: A Constructivist Perspective
This article describes an action research experience carried out in an advanced English as a foreign language classroom of the language program at a university in Bogota, Colombia, in 2010. The study proposes the inclusion of authentic literary texts in the English as a foreign language classroom through the implementation of four constructivist approaches as a means to develop intercultural communicative competence. Data were collected to show how those approaches engaged learners to read authentic literary short stories, to negotiate meaning, and to develop intercultural competence. It demonstrates that integrating language and literature in English as a foreign language not only constitutes a communicative reading practice, but the opportunity to construct cultural knowledge through social interaction. Este articulo describe una experiencia de investigacion accion llevada a cabo en una clase de ingles avanzado del programa de lenguas de una universidad colombiana en Bogota, en el ano 2010. El estudio propone la inclusion de textos literarios autenticos en el contexto de ingles como lengua extranjera mediante la implementacion de cuatro enfoques constructivistas como recurso para desarrollar la competencia comunicativa intercultural. Los datos recolectados demuestran como tales enfoques contribuyeron a que los estudiantes leyeran cuentos literarios autenticos, negociaran significado y desarrollaran su competencia intercultural. La integracion del lenguaje y la literatura no solamente constituye una practica de lectura comunicativa, sino la oportunidad de construir conocimiento cultural a traves de la interaccion social.
Tópico:
EFL/ESL Teaching and Learning
Citaciones:
56
Citaciones por año:
Altmétricas:
No hay DOI disponible para mostrar altmétricas
Información de la Fuente:
FuenteDOAJ (DOAJ: Directory of Open Access Journals)