This paper reports the findings of an exploratory study that aimed at identifying the assessment practices that English teachers have in the reading comprehension program at Universidad de Antioquia. Data collection included documentary analysis and interviews of 15 teachers and of the head of the program. Findings suggest diverse practices in assessing reading comprehension, the use of quantitative instruments to evaluate qualitatively, students’ lack of familiarity with qualitative assessment practices, teachers’ lack of familiarity with alternative assessment and teachers’ concern for verification of achievement of learning objectives. Conclusions highlight the need to expand the teachers’ assessment repertoire through in-service programs designed for the specificity of teaching reading comprehension skills. Key words: Foreign language reading, reading abilities, reading comprehension, assessment criteria, teachers’ assessment practices Este articulo reporta los hallazgos de un estudio exploratorio que busco identificar las practicas evaluativas de los profesores de ingles en el programa de comprension lectora de la Universidad de Antioquia. La recoleccion de datos incluyo un analisis documental y entrevistas con 15 profesores y el coordinador del programa. Los hallazgos sugieren practicas diversas en la evaluacion de la comprension lectora, el uso de instrumentos cuantitativos para evaluar cualitativamente, la falta de familiaridad de los estudiantes con las practicas de evaluacion cualitativa, la falta de familiaridad de los profesores con la evaluacion alternativa y la preocupacion de los profesores por verificar el cumplimiento de los objetivos de aprendizaje. Las conclusiones senalan la necesidad de expandir el repertorio evaluativo de los profesores por medio de programas de desarrollo profesional centrados en la ensenanza de habilidades en la comprension lectora. Palabras clave: Lectura en lengua extranjera, comprension de lectura, habilidades de lectura, criterios de evaluacion, practicas evaluativas
Tópico:
Literacy and Educational Practices
Citaciones:
11
Citaciones por año:
Altmétricas:
No hay DOI disponible para mostrar altmétricas
Información de la Fuente:
FuenteDOAJ (DOAJ: Directory of Open Access Journals)