This research-innovation project aims at developing cognitive processes explicitly through the reading of short stories. It is based on reading strategies and Bloom’s cognitive domain (1981) which was applied in the English classes we had with sixth graders at IPARM (Instituto Pedagogico Arturo Ramirez Montufar) School at Universidad Nacional de Colombia, in Bogota. The six categories (knowledge, comprehension, application, analysis, synthesis and evaluation) of Bloom’s cognitive domain were worked with reading activities. In order to develop our students’ cognitive processes and their English language learning skills, it was first necessary to involve them in reading for pleasure. The findings are the result of triangulated data collected through teachers’ journals, direct observation, and students’ artifacts and show the evidence of the significant improvement students have made in their English language learning skills and cognitive processes. Key words: Cognitive processes, reading strategies, Bloom’s taxonomy, English language learning skills Este proyecto de investigacion e innovacion busco desarrollar los procesos cognitivos de manera explicita a traves de la lectura de historias cortas. Se basa en las estrategias de lectura y el dominio cognitivo de Bloom (1981) aplicados en clases de ingles con estudiantes de sexto grado del colegio IPARM de la Universidad Nacional, Sede Bogota. Las seis categorias del dominio cognitivo de Bloom (conocimiento, comprension, aplicacion, analisis, sintesis y evaluacion) se trabajaron usando actividades de lectura. Para iniciar el trabajo de desarrollo de procesos cognitivos y de habilidades de aprendizaje de ingles, fue necesario comenzar a leer por placer. Los hallazgos –luego de la triangulacion de datos a traves del diario de las profesoras, la observacion y los trabajos elaborados por los estudiantes– evidencian un mejoramiento significativo en el desarrollo de procesos cognitivos y, en general, en las habilidades de aprendizaje de ingles como lengua extranjera. Palabras clave: Procesos cognitivos, estrategias de lectura, taxonomia de Bloom, habilidades de aprendizaje de ingles
Tópico:
Literacy and Educational Practices
Citaciones:
8
Citaciones por año:
Altmétricas:
No hay DOI disponible para mostrar altmétricas
Información de la Fuente:
FuentePROFILE Issues in Teachers Professional Development