This article is a partial research report of a critical discourse analysis of the document “Estandares basicos de competencias en lenguas extranjeras: ingles. Formar en lenguas extranjeras: iel reto!” (Basic standards for competences in foreign languages: English. Teaching in foreign languages: The challenge!). The analysis was informed by theory on critical discourse analysis (CDA) and on symbolic power (particularly language as symbolic power). In an attempt to interpret what it means to be bilingual in Colombia according to this document, the data show that 1) Being bilingual means speaking English; and 2) Bilingualism is constructed as a packed, monolithic and homogeneous concept. Key words: Bilingual Colombia, bilingualism, critical discourse analysis (CDA), symbolic power El presente articulo es un reporte parcial de un analisis critico del discurso del documento “Estandares basicos de competencias en lenguas extranjeras: ingles. Formar en lenguas extranjeras: iel reto!”. El analisis estuvo iluminado por teorias en analisis critico del discurso (ACD) y la teoria de poder simbolico, particularmente la lengua como poder simbolico. En el intento por interpretar que significa el bilinguismo en Colombia de acuerdo a este documento, los datos muestran lo siguiente: 1) Ser bilingue significa hablar ingles y, 2) El bilinguismo se presenta como un concepto monolitico y homogeneo. Palabras clave: Colombia Bilingue, bilinguismo, ACD (analisis critico del discurso), poder simbolico
Tópico:
Cultural and political discourse analysis
Citaciones:
76
Citaciones por año:
Altmétricas:
No hay DOI disponible para mostrar altmétricas
Información de la Fuente:
FuentePROFILE Issues in Teachers Professional Development