Summary For the past twenty years or so, the global harbour space has undergone a real transition. The management model of the landlord port has gradually stood out as the dominant model of harbour management in the world. In many countries, the State grants terminals to private operators and transforms the status of Harbour Authorities. They still pilot the port development strategy but lose their functions in port operation. This backward move of the State places the harbour space in a paradoxical situation, between missions of general interest and the defense of private interests. Can we still consider the port as a common good? Two visions on this community can be expressed: an economic vision and a civic vision. Resumen Despues de los ultimos veinte anos, el espacio portuario conoce una verdadera transicion. Poco a poco, el modelo de gestion conocido como el del « LandLord Port » se impone como el modelo dominante de gestion portuaria en el mundo. En varios paises, el Estado concede los terminales a operadores privados y transforma el estatuto de las Autoridades Portuarias. Estas siguen siendo los pilotos de la estrategia de desarrollo portuario, pero pierden toda prerrogativa en materia de explotacion. Este retroceso del Estado coloca el espacio portuario en una situacion paradojica, entre mision de interes general y defensa de intereses privados. ?Todavia podemos considerar el puerto como un bien comun? Dos visiones de esta comunidad pueden ser enunciadas: una vision economica, una vision civica.
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Economic Zones and Regional Development
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FuenteHAL (Le Centre pour la Communication Scientifique Directe)