Abstract Overall, Buddha’s message is focused, argumentatively, in its four noble truths. In a critical reading and hermeneutics, the words of the great heresy of Hinduism become signifiers of a theory of perception that underlies the psychology of desire and an epistemology of illusion, that is, a deep, meta-psychological meaning which speaks of the accession of a self to its objects (internal or external), and the resulting distortion of the image or content originating from a desire to stay in the self and its perceptions. Some basic ideas about Buddha and his teachings will be presented, beginning with the conditions of his birth and his existential and spiritual journey. Some light will be shed on some considerations on the Four Noble Truths and ultimately psycho-epistemological aspects of the Buddhist system, particularly the writings of dhamma as Pali Canon, which are the oldest source. Resumen El mensaje de Buddha se concentra, discursivamente, en sus cuatro Nobles Verdades. En una lectura critica y hermeneutica, las palabras del gran hereje del hinduismo se transforman en significantes de una teoria de la percepcion que sirve de fundamento a una psicologia del deseo y una epistemologia de la ilusion, es decir, un significado profundo, metapsicologico, que habla de la adhesion de un yo a sus objetos (internos o externos), y la consecuente distorsion de su imagen o contenido originada por el deseo de permanencia de ese yo y sus percepciones. A continuacion, presentare unas ideas basicas sobre Buddha y su doctrina, comenzando por las condiciones de su nacimiento y su periplo existencial-espiritual. Luego planteare algunas consideraciones sobre las cuatro Nobles Verdades y, finalmente, los aspectos psico-epistemologicos del sistema budista, en particular del dhamma segun los escritos del Canon Pali, que son la fuente mas antigua.