This paper examines the National Bilingual Program in connection with other education and language reforms in Colombia and some of the processes of inclusion, exclusion, and stratification that accompany current school reforms. The author outlines some patterns that have accompanied language innovations in the country and highlights some interconnected processes that seem to be favored in international reform and are reflected in current national policy agendas; namely, the externalization of policy discourses; the instrumentalization of languages; the stratification of groups, languages and cultures; and the standardization and marketization of foreign language teaching and learning. This paper attempts to demonstrate that processes of inclusion, exclusion and stratification through schooling are favored not only through the overt exercise of power and control, but also through the introduction of new discourses, policies, and practices. Key words: National Bilingual Program, language policies, education reform Este articulo analiza el Programa Nacional de Bilinguismo en conexion con otras reformas educativas y linguisticas promovidas en Colombia y distintos procesos de inclusion, exclusion y estratificacion que las acompanan. El autor esboza algunos patrones que han acompanado distintas reformas educativas y linguisticas en el pais y diversos fenomenos reportados a nivel internacional que ahora se pueden evidenciar en Colombia. Estos incluyen: la “externalizacion” de discursos, la instrumentalizacion de las lenguas, la estratificacion de grupos, idiomas y culturas, y la estandarizacion y marketizacion de las lenguas extranjeras. Este articulo busca demostrar que los procesos de inclusion, exclusion, y estratificacion social a traves de la escuela son favorecidos no solamente a traves del ejercicio del poder y el control de parte del gobierno, sino tambien mediante la introduccion de nuevos discursos, politicas, y practicas escolares. Palabras clave: Programa Nacional de Bilinguismo, politicas linguisticas, reforma educativa
Tópico:
Immigration and Intercultural Education
Citaciones:
111
Citaciones por año:
Altmétricas:
No hay DOI disponible para mostrar altmétricas
Información de la Fuente:
FuenteDOAJ (DOAJ: Directory of Open Access Journals)