Our insights regarding the relationship among the concepts of change, transformation, and innovation concerning pedagogical knowledge are present throughout the manuscript. We focus on the conceptualizations of change resulting from experiential and academic knowledge. Our shared perspectives as a teacher educator and a student teacher from which to see teaching, learning, language, and literacy are also at the core of the discussion. We complement our discussion with theoretical information from specialized sources and practical experiences that have taken the shape of thesis and monograph projects. In them, we looked at reflections and questions about language and literacy in pedagogical practices, alternatives for school life experiences, the balance between theory and practice in educational contexts, and the social dimension of knowledge. Key words: Educational change, pedagogical knowledge, pedagogical innovation, teacher research Este articulo contiene la relacion entre los conceptos de cambio, transformacion e innovacion relacionados con el conocimiento pedagogico. Nos concentramos en las conceptualizaciones de cambio resultantes del conocimiento experiencial y academico. La ensenanza, el aprendizaje, el lenguaje y la lectoescritura son vistas desde nuestras perspectivas compartidas como formador de educadores y docente principiante. Complementamos estas discusiones con informacion teorica y experiencias practicas que han tomado la forma de tesis y monografias. En estas, miramos el proceso de reflexion, el proceso de indagacion acerca de lenguaje y lectura y escritura en practicas pedagogicas, alternativas para experiencias de vida escolar, balance entre teoria y practica en contextos educacionales y la dimension social de conocimiento. Palabras claves: Cambio educacional, conocimiento pedagogico, innovacion pedagogica, investigacion por profesores
Tópico:
Teacher Education and Leadership Studies
Citaciones:
13
Citaciones por año:
Altmétricas:
No hay DOI disponible para mostrar altmétricas
Información de la Fuente:
FuentePROFILE Issues in Teachers Professional Development