RESUMEN Este articulo describe tres experiencias pedagogicas que hacen parte de la investigacion sobre innovaciones educativas realizado en tres instituciones educativas de Bucaramanga y Floridablanca. Inicialmente se revisan los conceptos sobre Innovacion y a continuacion se presenta para cada una de las innovaciones la perspectiva teorica que las sustenta, luego se analizan, muy brevemente, los cambios realizados en las practicas pedagogicas de cada una de las instituciones y los logros alcanzados en los procesos de ensenanza y aprendizaje por parte de los miembros de la comunidad educativa. Palabras claves : Innovacion, Pedagogia conceptual, Modificabilidad cognitiva, estrategias pedagogicas, evaluacion SUMMARY This article describes three pedagogical experiences which make part of the research on educational innovations carried out in three educational institutions in Bucaramanga and Floridablanca. First of all the concepts about innovations are rewied, and next each one of the innovations is presented based on the theoretical prospective which supported them. After that, the changes carried out in the pedagogical practices of each one of the institutions are briefly analized, as well as the achievements reach in the processes of teaching and learning on the part of the members of the educative community. Key words : Innovation, conceptual pedagogy, cognitive variation, pedagogical strategies, evaluation.