El presente es un documento de caracter descriptivo del problema de principal y agente al interior de las firmas. Esboza diversas soluciones, haciendo particular enfasis en los incentivos introducidos al agente a traves de la Ley 222 de 1995. Esta compuesto por seis puntos: se inicia con una explicacion acerca de la conveniente existencia de organizaciones y agentes economicos, desde una perspectiva economica - juridica; posteriormente describe los tipos societarios comerciales existentes en Colombia, enfatizando en dos cuestiones: a) la representacion legal y b) la responsabilidad de los propietarios; a continuacion describe el problema de principal y agente, y relaciona como se presenta el mismo dentro de las organizaciones economicas. Por ultimo, plantea las posibles soluciones introducidas en la Ley 222 de 1995 y desarrolla las conclusiones. This article describes the principal-agent problem within firms. The author outlines diverse solutions, emphasizing the agent’s incentives created by Law 222 of 1995. The article is divided in six parts. The author begins by explaining the convenience, from a legal and economic perspective, of having organizations and economic agents. Second, the article describes the types of corporations found in Colombia, paying particular attention to two points: a) legal personality, and b) the owner’s responsibility. Third, the author describes the principal-agent problem, and also, fourth, the way in which it appeours in economic organizations. Fifth, this paper addresses possible solutions laid down by Law 222 of 1995, and, finally, it presents the author’s conclusions.