This article examines the theory of ripeness and the case of the Peruvian Government and the Sendero Luminoso (Shining Path) guerrilla group. Its findings show that the conflict was resolved through force, never reaching the point of Mutually Hurting Stalemate (MHS) in which negotiations are constricted due to the reduced possibilities of advancing the conflict. To this end, it looks at the Clausewitz Trinity in both the Peruvian State and Shining Path to show how reason, chance, uncertainty, and passion must work harmonically under a Grand Strategy –concept taken from Colin Gray– to accomplish the ends pursued by the parties. It concludes that although Shining Path was unable to adapt, causing its fall, the State was only able to overcome the threat of the guerrilla group once all of the elements were integrated, working as a cohesive organism. Resolución de conflictos a través de la fuerza: El caso del Perú, 1980–1993 Resumen Este artículo examina la teoría de la madurez y el caso del Gobierno peruano y el grupo guerrillero Sendero Luminoso. Sus hallazgos muestran que el conflicto fue resuelto a través de la fuerza, sin llegar nunca al punto de Estancamiento por Daño Mutuo (EDM) en el que las negociaciones se encuentran constreñidas debido a las reducidas posibilidades de avanzar en el conflicto. Para esto, se recurre a la Trinidad de Clausewitz tanto en el Estado Peruano como en Sendero Luminoso para mostrar cómo la razón, el azar, la incertidumbre y la pasión deben trabajar armónicamente bajo una Gran Estrategia –concepto tomado de Colin Gray– para lograr los fines que buscan las partes. Se concluye que si bien Sendero Luminoso no supo adaptarse, provocando su caída, el Estado sólo pudo superar la amenaza de la guerrilla una vez que todos los elementos se integraron, funcionando como un organismo cohesionado. Palabras clave: Estrategia Militar; Gran Estrategia; Guerrilla; Perú; Sendero Luminoso; Trinidad de Clausewitz
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Political Conflict and Governance
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FuenteIberoamericana – Nordic Journal of Latin American and Caribbean Studies