Left Atrial Appendage Closure- An Alternative to Continuous Anticoagulation for Atrial Fibrillation? Abstract. Approximately 25% of all ischemic insults are caused by cardiac emboli in atrial fibrillation. Therefore, in patients with atrial fibrillation, oral anticoagulation is initiated or transesophageal echocardiography is performed before electroconversion to exclude blood clots in the heart. This shows that virtually all cardiac thrombi (>90%) are localized in the atrial ear. Therefore, for many decades surgeons have been removing the atrial tube during open heart surgery to eliminate it as a source of emboli. As a minimally invasive alternative, various screens for percutaneous closure of the atrial ear have been developed in the past 10-20 years. The requirements, techniques, and results will be discussed in the following article.Zusammenfassung. Etwa 25% aller ischämischen Insulte werden durch kardiale Embolien bei Vorhofflimmern verursacht. Bei Patientinnen und Patienten mit Vorhofflimmern wird deshalb vor einer Elektrokonversion die orale Antikoagulation eingeleitet oder eine transösophageale Echokardiografie durchgeführt, um Blutgerinnsel im Herzen auszuschliessen. Dabei zeigt sich, dass praktisch alle kardialen Thromben (>90%) im Vorhofohr lokalisiert sind. Deshalb entfernen Chirurginnen und Chirurgen schon seit vielen Jahrzehnten bei offenen Herzoperationen das Vorhofohr, um es als Emboliequelle zu eliminieren. Als minimal-invasive Alternative wurden seit 10–20 Jahren verschiedene Schirme für den perkutanen Verschluss des Vorhofohrs entwickelt. Die Voraussetzungen, Techniken und Resultate sollen im folgenden Artikel besprochen werden.