Video games have reemerged in the teaching-learning processes and their use is beginning to extend also to evaluation, because of their potential to create a playful environment and generate a context of authentic evaluation. However, they must have the psychometric characteristics of quality and be based on theories of learning and cognitive science to make correct inferences from the scores obtained. This paper presents the design of a video game set in a pre-Columbian world to evaluate the solution of statistical problems in children, based on the model of hierarchical cognitive diagnosis. The instrument will allow obtaining information that helps the teacher to identify which attributes their students have and which ones are still to be built in order to solve statistical problems. Los videojuegos han resurgido en los procesos de enseñanza-aprendizaje y su uso se empieza a extender también a la evaluación, por su potencial para crear un ambiente lúdico y generar un contexto de evaluación auténtica. Sin embargo, deben contar con las características psicométricas de calidad y basarse en teorías del aprendizaje y de la ciencia cognitiva para poder hacer inferencias acertadas a partir de los puntajes obtenidos. Se presenta el diseño de un videojuego ambientado en un mundo precolombino para evaluar la solución de problemas estadísticos en niños, basado en el modelo de diagnóstico cognitivo jerárquico. El instrumento permitirá obtener información que ayude al maestro a identificar cuáles atributos tienen sus alumnos y cuáles les falta por construir para poder solucionar problemas de estadística.
Tópico:
Statistics Education and Methodologies
Citaciones:
0
Citaciones por año:
No hay datos de citaciones disponibles
Altmétricas:
0
Información de la Fuente:
FuenteBridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics