Logotipo ImpactU
Autor

Indicators of the Professional Knowledge of the Statistical Teacher

Acceso Abierto

Abstract:

This proposal is formulated in the Research Seedbed in Statistical Education of the National Pedagogical University, as a result of the analysis of the work of the Panorama degree of the Training of Future Graduates in Mathematics in Relation to Statistics and its Didactics. The research is carried out under a qualitative approach based on a documentary review. Thirty-six indicators were found to identify the professional knowledge of the professor of statistics, based on the facets of the Teacher's Didactic Knowledge Model proposed by Godino, from other research, and from Colombian public policy documents. These indicators have become a reference for the design of resources for the training of teachers who teach probability and statistics, and for the creation of instruments that measure this knowledge. Esta propuesta se formula en el Semillero de Investigación en Educación Estadística de la Universidad Pedagógica Nacional, como fruto del análisis del trabajo de grado Panorama de la Formación de Futuros Licenciados en Matemáticas en Relación con Estadística y su Didáctica. La indagación se realiza bajo un enfoque cualitativo fundamentado en una revisión documental. Resultó 36 indicadores para identificar el conocimiento profesional del profesor de Estadística, fundamentados estos en las facetas del Modelo de Conocimiento Didáctico del Profesor propuestas por Godino, desde otras investigaciones, y desde documentos de política pública colombiana. Dichos indicadores se han convertido en referente para el diseño de recursos para la formación de docentes que enseñan Probabilidad y Estadística, y para la creación de instrumentos que miden dicho conocimiento.

Tópico:

Statistics Education and Methodologies

Citaciones:

Citations: 0
0

Citaciones por año:

No hay datos de citaciones disponibles

Altmétricas:

Paperbuzz Score: 0
0

Información de la Fuente:

FuenteBridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics
Cuartil año de publicaciónNo disponible
VolumenNo disponible
IssueNo disponible
PáginasNo disponible
pISSNNo disponible
ISSNNo disponible

Enlaces e Identificadores:

Artículo de revista