From Pathomorphology to Hip Osteoarthritis - Femoroacetabular Impingement as an Example Abstract. Femoroacetabular impingement (FAI) occurs due to abnormal morphology and subsequent contact between the proximal femur and the acetabulum and can be a source of labral and chondral damage in the hip joint. While there is evidence that Cam-type FAI is correlated with hip osteoarthritis, there is yet no clear link between osteoarthritis and Pincer-FAI in which primarily the labrum gets injured. Hips with evident deformity and beginning chondral and/or labral damage should undergo surgery. Most cases (80-90 %) can be successfully treated by hip arthroscopy. At the time of surgery, the typical FAI-patient is 30 years old. With correct indication and proper surgical technique, favorable outcomes are achieved in more than 80 % of the cases at a short- to mid-term follow-up.Zusammenfassung. Das femoroacetabuläre Impingement (FAI) beschreibt einen deformitätsbedingten, pathomechanischen Konflikt zwischen Femurkopf-Hals-Übergang und Acetabulum, der bei Bewegung auftritt und zu Schäden im Hüftgelenk führen kann. Mittlerweile ist nachgewiesen, dass insbesondere das Cam-FAI mit der Entstehung einer Coxarthrose korreliert. Für das Pincer-FAI, bei dem primär das Labrum und erst sekundär der acetabuläre Gelenkknorpel geschädigt werden, ist dieser Zusammenhang noch nicht eindeutig belegt. Hüftgelenke mit einer klaren Deformität und einer beginnenden Gelenkschädigung sollten operativ behandelt werden, wobei in 80–90 % der Fälle ein arthroskopisches Vorgehen möglich ist. Ein FAI-Patient ist zum Zeitpunkt einer Operation durchschnittlich 30 Jahre alt. Bei korrekter Indikationsstellung und sorgfältig durchgeführtem Eingriff lässt sich in über 80 % der Fälle ein gutes kurz- bis mittelfristiges Ergebnis erreichen.