Chronic Pelvic Pain Syndrome (CPPS) and Irritable Bowel Syndrome in Professional Overload Abstract. Chronic pelvic floor pain syndrome (CPPS) and irritable bowel syndrome are exclusion diagnoses and are subsumed under somatoform disorders in ICD-10. The CPPS includes a variety of synonyms and is treated in an interdisciplinary manner. The causes are manifold and subject to the bio-psycho-social aspects. Often the chronic pain syndrome has its origin in a somatic cause that continues despite healing of the lesion, possibly due to mental comorbidities and social stressors. Irritable bowel syndrome has changed in recent years from a psychiatric illness to a somatic disorder. This is because of the findings in neurogastroenterology, knowledge of the microbiome, food intolerances and the gut-brain axis. In chronic pain syndromes, pain retention and enhancement are influenced by psychosocial aspects. Therefore, an interdisciplinary therapy makes sense.Zusammenfassung. Das chronische Beckenbodenschmerzsyndrom (CPPS) und das Reizdarmsyndrom sind Ausschlussdiagnosen und werden unter den somatoformen Störungen im ICD-10 subsumiert. Das CPPS umfasst eine Vielzahl von Synonymen und wird interdisziplinär behandelt. Die Ursachen sind vielfältig und unterstehen den bio-psycho-sozialen Aspekten. Häufig hat das chronische Schmerzsyndrom seinen Ursprung in einer somatischen Ursache und besteht trotz Abheilen der Läsion weiter, möglicherweise bedingt durch psychische Komorbiditäten und soziale Stressfaktoren. Das Reizdarmsyndrom hat sich in den letzten Jahren von der rein psychiatrischen Erkrankung zur somatischen Erkrankung gewandelt. Dies wegen den neuesten Erkenntnissen der Neurogastroenterologie, dem Wissen über das Mikrobiom, den Nahrungsmittelunverträglichkeiten und der Gut-Brain-Achse. Bei chronischen Schmerzsyndromen ist die Schmerzerhaltung und -verstärkung durch psychosoziale Aspekte beeinflusst. Deshalb sind eine ganzheitliche Betrachtung und interdisziplinäre Therapie sinnvoll.