Macrohaematuria in Anticoagulated Patients Abstract. Macrohaematuria should always be clarified as a symptom, regardless of whether anticoagulation exists. The most common causes are haemorrhagic cystitis and in men prostate hyperplasia. The most important other differential diagnoses are urothelial carcinoma and urolithiasis. Primary diagnostics include a rapid urine test, urine culture and sonography of the urinary tract. The complete examination is performed by cystoscopy and computer tomography. Coagulation should always be checked. Light bleeding can be clarified urologically on an outpatient basis, while patients with haemodynamically relevant and/or tamponing haemorrhages should always be admitted on an inpatient basis. Anticoagulated, bleeding patients also require the full attention of urologists, internists and anaesthetists due to the underlying internal diseases.Zusammenfassung. Zusammenfassungen: Die Makrohämaturie sollte als Symptom immer abgeklärt werden, unabhängig davon, ob eine Antikoagulation besteht oder nicht. Die häufigsten Ursachen sind die hämorrhagische Zystitis und bei Männern die Prostatahyperplasie. Die wichtigsten weiteren Differenzialdiagnosen sind das Urothelkarzinom und die Urolithiasis. Zur Primärdiagnostik gehören ein Urinschnelltest, eine Urinkultur und die Sonografie des Harntrakts. Die vollständige Abklärung erfolgt mittels Zystoskopie und Computertomografie. Die Gerinnung sollte immer kontrolliert werden. Leichte Blutungen können ambulant urologisch abgeklärt werden, während Patienten mit hämodynamisch relevanten und/oder tamponierenden Hämorrhagien immer stationär aufgenommen werden sollten. Antikoagulierte, blutende Patienten erfordern auch wegen der internistischen Grunderkrankungen die volle Aufmerksamkeit von Urologen, Internisten und Anästhesisten.