<p><strong>Resumen</strong></p><p><strong>Antecedentes.</strong></p><p>Los orientadores escolares tienen como labor ayudar al manejo e inclusión de escolares con discapacidad, sin embargo no se conoce la percepción que ellos tienen de sus competencias para realizar dicha tarea.</p><p><strong>Objetivo.</strong></p><p>Evaluar la percepción de los orientadores escolares acerca de su competencia para orientar a escolares con diferentes tipos de discapacidad.</p><p><strong>Material y métodos.</strong></p><p>Estudio de tipo observacional descriptivo de corte transversal realizado sobre una población de 235 orientadores de Cundinamarca y Boyacá, que representan toda la población de orientadores, en los cuales se aplicó un cuestionario con 5 afirmaciones tipo Likert en los cuales se preguntaba acerca de su capacidad para atender escolares con discapacidad física, sensorial, mental y cognitiva y problemas emocionales.</p><p><strong>Resultados. </strong></p><p>Se describen las características de los orientadores teniendo en cuenta género, edad y profesión, así como el número de escolares con discapacidad que estudian en las instituciones. El 41% describe no estar preparado para orientar niños y niñas con discapacidad física, el 37.7% para orientar niños con discapacidad sensorial, el 65.3% para orientar escolares con discapacidad mental, el 67.7% para orientar estudiantes con discapacidad cognitiva y solamente el 9.9% no se siente preparado para manejar problemas emocionales.</p><p><strong>Conclusiones. </strong></p><p>Los orientadores escolares perciben tener escasa preparación para orientar estudiantes con diferente tipo de discapacidad, lo cual podría limitar la adecuada inclusión escolar.</p><p><strong>Palabras clave: </strong>Educación; Salud mental; Niño; Adolescente; Estudiantes (DeCS).</p><p> </p><p><strong>Summary</strong></p><p><strong>Background.</strong> Within their work school counselors have to deal with the educative inclusion of students with disabilities, nevertheless, their perception of their competences is unknown in order to perform this task.</p><p><strong>Objective.</strong> To evaluate the perception of school counselors regarding their competence to guide students with different types of disabilities.</p><p><strong>Material and methods.</strong> This is an observational descriptive study with a transversal type, applied in a population of 235 counselors from Cundinamarca and Boyacá, representing the total counselors population. They were asked a questionnaire presenting 5 Likert methodology statements, regarding their own capacity to interact with students with physical, sensorial, mental and cognitive disabilities, and emotional problems.</p><p><strong>Results. </strong>Counselors’ characteristics are described<strong> </strong>taking into account criteria like gender, age, career and the number of students with disabilities that are studying in the institutions they work for. 41 % of the counselors state they are not prepared to orientate children and adolescents with physical disabilities, whereas 37.7 % state they are no prepared to orientate children with sensorial disabilities, 65.3% to orientate students with any mental disability, and 67.7% affirm they are not prepared to orientate students with any cognitive disability and just 9.9 % have difficulties to deal with emotional problems.</p><p><strong>Conclusions. </strong>School counselors realized having a low preparation to orientate students with different disabilities, which could restrain an adequate educational inclusion.</p><p><strong>Key words: </strong>Disability; Education; Mental health; Children; Adolescent; Students; Schools (MeSH).</p><p> </p>